Een gesprek tussen Andel Ottevangers van CTM en Rens Speksnijder van de gemeente Delft.
‘De inzet van het Dynamisch Aankoopsysteem overstijgt echt mijn verwachting’
– Rens Speksnijder
Als nieuwe medewerker bij CTM Solution is één van mijn eerste taken enkele klanten interviewen over hun ervaring met CTM. Deze maand ging ik in gesprek met Rens Speksnijder, Regisseur Inkoop bij Gemeente Delft. Sinds een jaar maakt deze gemeente gebruik van het CTM platform, voor hun Dynamisch Aankoopsysteem (DAS). De heer Speksnijder houdt met een klein team overzicht over de inkoop en inhuur van de Gemeente. “Ja, Eigenlijk zijn wij niet echt een inkoopafdeling te noemen. We zijn meer een soort adviserende unit voor de inkopende vakafdelingen.”
Wat waren de overwegingen om een Dynamisch Aankoopsysteem in te zetten?
“In feite waren we genoodzaakt om over te gaan op een ander systeem na de wetswijziging in 2016. Dat is uiteindelijk het DAS geworden. Hoe dat zo kwam, was eigenlijk een samenloop van omstandigheden.
We hebben rond gekeken op de markt naar wat er mogelijk was. Voor ons als gemeente is het belangrijk dat alles rechtmatig verloopt, en daarbij is doelmatigheid ook van belang. Binnen een DAS zagen we de meeste bewegingsvrijheid en de meeste flexibiliteit. Wat ook deels meespeelde, is dat het adviesbureau waarmee we op dat moment samenwerkten er ook positief over was. Daarom zijn we uiteindelijk overgegaan op een DAS.”
Hoe zijn jullie bij het CTM platform uitgekomen?
“Voor de overgang naar CTM geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Daarnaast hebben we na een oriëntatie op de markt een aantal klanten benaderd, en zij waren ook positief over het platform. Dit gaf voor ons de doorslag om voor CTM te kiezen.”
Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar?
“De overstap naar het CTM platform is voor ons een goede keuze geweest. Alles verloopt rechtmatig; het gaat efficiënt en de interne processen verlopen soepel. Wij laten de aanvragen via het NIC verlopen als inhuurdesk, die afhandeling bevalt ook goed.
De inzet van Dynamisch Aankoopsystemen overstijgt echt mijn verwachting. Er zijn iedere week nog partijen die zich aanmelden! Natuurlijk, intern hoor ik wel eens dat een collega een DAS wat ingewikkeld vindt. De wettelijk verplichte termijn om een offerte 10 dagen open te stellen wordt namelijk soms als te lang ervaren. Dit geldt veelal in segmenten waar ofwel veel verloop op functies is of waar juist schaarste heerst. Daarnaast hebben we ondervonden dat het instellen van meer categorieën ook wat meer werk in het onderhouden van de leveranciersrelatie met zich meebrengt. Maar dat hoort erbij. In eerste instantie had ik verwacht dat we zo’n zeventig tot tachtig leveranciers per categorie zouden bereiken, maar in werkelijkheid zijn het er nu soms honderdzeventig – meer dan het dubbele! Dat het bereik enorm is, vind ik heel positief.”
Wat zijn uw wensen voor de toekomst?
“Het afgelopen jaar hebben we het platform alleen voor inhuur van personeel gebruikt. Omdat dit voor ons goed werkt, willen we andere mogelijkheden onderzoeken en gaan we nu ook andere modules van CTM Solution bekijken. We zijn ons weer gaan oriënteren, en bij CTM spreekt de inkoopchecklist in de verschillende modules ons erg aan wat betreft gebruiksgemak.