Uit gesprekken tussen aanbestedende diensten, ondernemers en andere deskundigen is een actieagenda Beter Aanbesteden gevormd. Het idee hierachter is om de ervaringen uit de praktijk van het aanbesteden van beide kanten (inkoper en inschrijver) te bekijken en te zien waar er verbetermogelijkheden zijn. Het idee is dat uit deze aanbevelingen ook concrete acties voortvloeien. Om zo het wederzijds begrip te vergroten, bewustzijn te creëren van het belang van aanbesteden en communicatie tussen de verschillende partijen te bevorderen.
Uitgelicht:
‘De kwaliteit van de uitvraag is bepalend voor het resultaat. Te vaak kiest een aanbestedende dienst voor een volledig dichtgetimmerde uitvraag. Hierdoor mist men de kans op innovatieve oplossingen. Als aanbestedende diensten ruimte laten in de uitvraag door meer functioneel te beschrijven waaraan het werk, de dienst of de levering moet voldoen, kunnen ondernemers creatieve oplossingen aanbieden.’ (Actieagenda Beter Aanbesteden, 22)
Voor de volledige actieagenda klik hier
Voor meer informatie klik hier